اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| تشدید ممنوعیت ورود ناوگان سنگین و نیمه سنگین به محدوده مرکزی مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال جاری، با نظارت و سخت‌گیری بیشتری طرح «مدیریت تردد ناوگان سنگین و نیمه سنگین در مشهد» را اجرا می‌کنیم.

فارس من| تشدید ممنوعیت ورود ناوگان سنگین و نیمه سنگین به محدوده مرکزی مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دغدغه تردد خودروهای سنگین در شهر مشهد جزو سوژه‌هایی است که با عنوان «ممنوعیت تردد خودروهای سنگین دیزلی شخصی در سطح شهر مشهد» از سوی مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه «فارس من» ثبت شده است، در همین خصوص گفتگویی با مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد انجام دادیم و از طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان برای مدیریت تردد ناوگان سنگین داخل شهر، جویا شدیم.

حسین مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: با توجه به اینکه سوخت خوردهای سنگین و نیمه‌سنگین گازوئیل است، بیشتر از سایر خودروها باعث آلودگی هوا می‌شوند، بنابراین مدیریت تردد این خودروها در کاهش آلاینده‌های هوای شهر، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه طبقه بندی بار، موضوعی چند وجهی است، افزود: همین امر سبب می‌شود مدیریت تردد خودروهای باری نیاز به بررسی‌های کارشناسی زیادی داشته باشد، به عنوان مثال بارهایی وجود دارد که حتما باید در طول روز حمل شوند و به مقصد برسند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد اضافه کرد: از طرفی یک سری پروژه‌های ساخت‌وساز هم هست که در شب امکان اجرایشان وجود ندارد بنابراین باید خودورهای سنگین و نیمه سنگین دخیل در این پروژه‌ها در طول روز تردد کنند.

مختاری با بیان اینکه از سال ۹۵ مدیریت تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در مشهد آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ما در مشهد مدعی تدوین و اجرای کامل‌ترین نوع طرح تردد ناوگان باری هستیم، چرا که این طرح سال گذشته به‌عنوان طرح الگویی در شورای عالی ترافیک کشور شناخته و به سایر کلانشهرها هم ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در طرح مذکور، شهر را به سه محدوده قرمز، زرد و سبز تقسیم کرده‌ایم، اظهار کرد: محدوده قرمز، مناطق مرکزی شهر را شامل می‌شود که در واقع شامل محدوده طرح زوج و فرد و معابر اطراف آن است، از آن جمله می‌توان به مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، بولوار مجلسی، میرزا کوچک خان، جمهوری، خیابان‌های خرمشهر، فیاض بخش، بهار، دانشگاه، سنایی، کاشانی و عبادی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد محدوده زرد را از مرز قرمز تا کمربند صدمتری مشهد( بزرگراه امام علی) عنوان کرد و گفت: محدوده سبز از صدمتری به‌سمت بیرون شهر شامل مناطق حاشیه‌ای مانند طبرسی شمالی و پنج تن و شهرک‌هایی از این قبیل است.

مختاری با اشاره به اینکه در این سه محدوده، خودروهای سنگین و نیمه سنگین می‌توانند در زمان‌های خاصی تردد کنند، متذکر شد: خودروهای سنگین و نیمه سنگین فقط در محدوده سبز بین ساعت‌های ۵ بعد از ظهر تا ۱۱ شب که اوج ترافیک است، امکان تردد ندارند.

وی ادامه داد: در محدوده زرد که محدوده پرتراکم است، ناوگان حمل‌ونقل بار، از ساعت ۱۱ شب تا ۱۰ صبح می‌توانند تردد و تخلیه بار داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد ساعت مجاز برای تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محدوده قرمز را ۱۱ شب تا ۶ صبح عنوان کرد و گفت: برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین (از ۳و نیم تن به بالا) که در سامانه کشوری ثبت نام کرده و دارای پروانه اشتغال و درون شهری باشند، جهت تردد در نواحی سه‌گانه مجوزهای زمان‌دار صادر می‌کنیم.

مختاری افزود: علت اینکه می‌گوییم در محدوده مرکزی شهر، خودروهای سنگین و نیمه سنگین کمتر تردد کنند، این است که این خودروها ضریب اِشغالی معادل ۶ سواری دارند در صورتی‌که باری که حمل می‌کنند شاید معادل ۲ یا ۳ وانت باشد، بنابراین اگر به‌جای کامیون از خودروهای وانت استفاده شود، کمک شایانی به کاهش حجم ترافیک می‌شود.

وی مدت اعتبار این مجوزها را برای محدوده زرد و سبز، بسته به درخواست راننده، بین یک تا سه ماه بیان و اظهار کرد: در محدوده قرمز به‌خاطر شرایط خاصی که داراست و سیاست ما برای حمل بار در آن منطقه استفاده از وانت به‌جای خودروهای سنگین است، بنابراین مجوزهای یک هفته‌ای صادر می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد به شکل دیگری از مجوزهای حمل‌ونقل ناوگان باری در شهر مشهد اشاره و عنوان کرد: اگر خودروی سنگین یا نیمه سنگینی در طول روز، در ساعاتی که مجاز به تردد در محدوده‌های یاد شده نیست، به‌دلیلی ضرورت داشته باشد که تردد کند، مثلا خودروی سنگینی برای یک پروژه آسفالت در خیابان‌های محدوده قرمز شهر الزام پیدا کند، ضرورت موضوع را در کمیته‌ای مشترک با پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی می‌کنیم و در صورت لزوم مجوز موردی ساعتی و یک روزه برایش صادر می‌شود.

مختاری با بیان اینکه مجوز تردد صرفا به‌منظور ارائه خدمات حمل بار صادر می‌شود و هرگونه تردد خارج از هدف و مسیر تعیین شده مشمول اعمال قانون است، اظهار کرد: در صورت عدم اخذ مجوز تردد در محدوده‌های اعلامی، ناوگان مشمول اعمال قانون می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، با نظارت و سخت‌گیری بیشتری این طرح را اجرا می‌کنیم، افزود: صاحبان کالا در سایر ساعات می‌توانند جهت حمل و تخلیه بار از ناوگان باری سبک استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول